zondag 1 december 2013

Vroeger zwom ik in de Rijn

De ene week
Hoi Mam, ben je er klaar voor om te gaan zwemmen?
Huh, zwemmen? Ik dacht dat ik naar de dokter moest voor de griepprik!
Nee, die heb je dinsdag al gehad. Vandaag is het vrijdag.
Is het vrijdag vandaag? Ja, dan gaan we zwemmen. Pfff dan heb ik me voor niks zo opgetut.
Ach, had je je mooi gemaakt voor de dokter, gaat het niet door. Maar zwemmen is wel leuker dan een griepprik krijgen toch?
Ja ja, nou laten we dan maar gaan.

De andere week
Hoi Mam, ga je mee zwemmen?
Nou, als het moet...
Je zwemtas staat al klaar zie ik... Oh, maar je zwempak zit er niet in!
Nee, die kon ik nergens meer vinden.
Even zoeken, oh, hij hangt in de badkamer, ik heb hem al!
Ja, nou kom ik er niet meer onderuit zeker.
Hoezo? Wat is er aan de hand?
Ik weet niet of ik het ga redden hoor, ben nou al moe...

Weer een andere week
Hoi Mam, zullen we gaan zwemmen?
Ja gezellig, ik heb de zwemtas al klaargezet.
Mooi, dan kunnen we meteen vertrekken.

En elke week ín het water
Oh wat is zwemmen toch heeeerlijk! Vroeger zwom ik altijd in de Rijn, wist je dat? Maar dat doen de mensen nu niet meer, veel te gevaarlijk en vervuild, dat water. Maar dit water is heel lekker!

En elke week ná het zwemmen, in de kleedkamer
Oef! Ik ben wel heel erg moe! Was ik vorige week ook zo moe van het zwemmen? Ik ben geloof ik nog nooit zó moe geweest!

En elke week ná het zwemmen, in de auto
Wat was het weer heeeerlijk, dat zwemmen! En het koffiedrinken erna was ook zo gezellig! Ik heb ook wel gepraat toch? Waarover ging het ook alweer? Ik vind het toch zo fijn dat we elke week gaan zwemmen, en héél gezellig!
Ja lekker hè, en als je moe bent, kunt je zo thuis lekker een uurtje gaan liggen hoor.
Nee hoor, dat hoeft niet, ik ben helemaal niet moe!


Afgelopen vrijdag zei iemand bij het zwemmen: "Als er iemand hier vooruit is gegaan op het zwemmen dan is het jouw moeder wel," vandaar deze blog gewijd aan het zwemmen. 
En het klopt. In het begin durfde mijn moeder amper te bewegen in het water omdat ze dacht dat er stroming in zat. We lopen heen en weer en doen allerlei oefeningen waarbij behalve je lijf ook je hersens moeten werken. Het gaat allemaal heel erg goed en mijn moeder doet echt niet voor "spek en bonen" mee, daarvoor is ze veel te fanatiek! Wanneer we op het eind nog even zelf mogen dobberen wil ze altijd zwemmen en dan zwemt ze toch maar mooi een paar slagen helemaal zelfstandig!

2 opmerkingen:

  1. Beweging is enorm belangrijk zei de geriater altijd. Moest ik aan denken toen ik je stukje las. En in het verzorgingshuis beweegt mijn vader niks meer .....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Inge Dat las ik op je blog. Ik hoop dat het verzorgenden inspireert om daar toch wat aan te doen, want stel je voor: vóóruitgaan met Alzheimer, wie had dat gedacht!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom!