vrijdag 12 april 2013

Ramenwasservice in plaats van thuishulp #3

Goedemiddag, ik zou graag in contact komen met de journalist die een artikel heeft geschreven over de ramenwasservice van de thuiszorg. Ik heb daarover een mail gestuurd maar geen reactie ontvangen. Ik vroeg mij af of mijn mail wel goed is aangekomen.
De betreffende journalist is nu niet aanwezig, kunt u later terugbellen?
Dat zal ik doen, bedankt.

Later die dag

Ja, klopt maar ik werk niet meer op die redactie, ik heb de mail doorgestuurd aan mijn collega die daar nu over gaat. Ik geef u zijn mailadres.
Ok bedankt, ik stuur dan nog een mailtje.


Beste Krant,
Op 29 maart stuurde ik een mail aan een journalist die hij aan u heeft doorgestuurd, zo hoorde ik vandaag van hem. De reden waarom ik u mail is dat ik vandaag een artikel op uw site aantrof over de bezuiniging van het ramen wassen door Groot Gelre. 
In het artikel wordt gesteld dat het een bezuiniging van € 200.000 betreft en ook dat de opdracht blijkbaar gegund is aan "een alternatieve collectieve hulpdienst" waar, zo lees ik, mensen met beperking werkzaam zijn. In mijn eerdere mail had ik al aangegeven welke zaken mij waren opgevallen. Als ik het artikel nalees, en de opmerkingen van de lezers daarbij, dan valt op dat het zeer onduidelijk is wat er nu precies aan de hand is als je er niet zelf direct mee te maken hebt zoals mijn moeder. Graag schets ik de situatie:

Mijn moeder heeft een indicatie voor hulp in de huishouding voor een aantal uur per week. Op een vaste dag/tijd komt een vaste hulp haar huis schoonmaken. Deze hulp heeft nu te horen gekregen dat zij 5 minuten per week in moet leveren en dat zij hiervoor de 2 ramen aan de voorzijde niet meer hoeft te wassen. Alle andere ramen moet zij wel wassen, evenals de binnenzijde van de 2 ramen waar het nu om gaat. De reactie van deze hulp: "Ach, ik trek me er niets van aan, als je moeder wilt dat ik die ramen was doe ik dat gewoon hoor." Met andere woorden: in de praktijk krijgt de hulp 5 minuten minder tijd/geld waarvoor zij hetzelfde werk blijft doen. Daarnaast komt er een glazenwasservice bij waar niemand op zit te wachten want ze doen ook nog eens half werk (1x per 3 maanden en ooghoogte). Ik vraag me echt af hoe je dat een bezuiniging kunt noemen.

Wat mij bovendien stoort is dat de indicatie niet voor niets wordt afgegeven en ik vraag me af of het wel is toegestaan om het geld dat ermee gemoeid is op deze manier mag worden opgeknipt. Straks komt er ook een strijkservice, een stofzuigerdienst of beddenopmaakdienst voorbij. Want ik kan me best voorstellen dat wanneer je al het schoonmaakwerk uit elkaar gaat trekken en collectieve contracten voor afsluit wellicht in theorie goedkoper uitpakt dan nu het geval is. Echter, het gaat hier om individuele mensen in individuele huizen (verschillende bouw) en dus niet om een grootschalig verpleeg- of ziekenhuis waar dit soort praktijken waarschijnlijk heel normaal zijn en de bewoners allemaal min of meer dezelfde kwalen/behoeften hebben waardoor deze zorg nodig is. Ook gun ik het bijzondere bedrijven van harte om dit soort opdrachten binnen te halen, maar ik vraag me wel af of hier niet een gesubsidieerde regeling getroffen is omdat het glazenwassers met een beperking betreft, en dan rijst ook nog eens de vraag of  het bezuinigde bedrag nu niet gewoon uit een ander potje komt.

Mijn moeder (83 jaar) heeft Alzheimer en voor haar is structuur en vertrouwdheid heel belangrijk, ik doe er als haar mantelzorger alles aan om haar te helpen om zolang als mogelijk is thuis te laten wonen. Dan helpt het niet als er meer vreemden bij haar langskomen om dezelfde soort werkzaamheden te doen als waarvoor zij ook een vaste hulp heeft. Daarnaast is het onbegrijpelijk dat het slechts gaat om 2 ramen die de hulp er gewoon bij pakt in 2 minuten, waar de ramenwassers er minstens 10 minuten over zouden doen want mijn moeder woont in een flat.

Tot slot vraag ik mij af of we niet beter een PGB aan kunnen gaan vragen voor deze zorg, zodat wij precies zicht houden op de beschikbare financiën en zelf kunnen bepalen hoe deze worden besteed. Ik weet alleen niet of dát in de huidige tijd nog om te zetten is.

Beste journalist, ik hoop dat u de kwestie verder kunt onderzoeken. Inmiddels heb ik meer mensen gesproken die de brief hebben ontvangen en het gaat steeds om een andere individuele situatie, maar iedereen vindt de regeling te bizar voor woorden.  Ik ben graag bereid verdere toelichting te geven. Ik sluit de brief hier nogmaals bij met de vraag om de persoonsgegevens van mijn moeder vertrouwelijk te behandelen en haar uitsluitend via mij te benaderen hierover. Ik hoor graag uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Nicole

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom!